Nieuws

Op deze pagina vindt u alle nieuwsberichten waarbij MKB Fonds betrokken is geweest.

MKB Fonds in het Algemeen Dagblad als het investeringsfonds voor familiebedrijven

28 februari 2017

Het Algemeen Dagblad bericht dit weekend over het opvolgingsvraagstuk dat bij veel familiebedrijven speelt. In het artikel Familiebedrijf draait goed, opvolging blijft lastig is te lezen dat het uit onderzoek blijkt dat de medewerkers van familiebedrijven vaak nét een stapje harder werken en extra gemotiveerd zijn, maar het overdragen van familiewaarden op de volgende generatie is vaak lastig.

MKB Fonds als investeringsfonds voor familiebedrijven

MKB Fonds maakt door het investeren en participeren in Nederlandse (familie)bedrijven bedrijfsopvolging mogelijk. MKB Fonds investeert in familiebedrijven omdat dit vaak solide en gezonde ondernemingen zijn. Maar, zo stelt Thomas Wals, directeur van MKB Fonds in het Algemeen Dagblad, “Soms zijn familiebedrijven terughoudend en innovatieschuw. Juist jongere generaties zien dat er een vernieuwingsslag nodig is en dat kan bij de oudere generaties weerstand of angst oproepen. Om te overleven heb je iets van beide werelden nodig”.

MKB Fonds maakt opvolging door jongere generatie mogelijk mét behoud van de familiewaarden van het bedrijf

Met een investering door MKB Fonds wordt een overdracht van de onderneming op de volgende generatie mogelijk. Dit proces verloopt geleidelijk. De oudere generatie kan aanblijven maar heeft wel al een deel van haar vermogen veilig gesteld. Zo wordt de weg vrij gemaakt voor de nieuwe generatie om alle facetten van het bedrijf te leren kennen en op termijn de regie over te nemen. Zoals Wals eerder stelt in het artikel heeft een familiebedrijf iets van beide werelden nodig; zowel het authentieke karakter moet behouden blijven, als vernieuwing en innovatie moeten doorgevoerd worden om bij te blijven met een ontwikkelende markt. Ook Pursey Heugens, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit beaamt het belang van het behoud van de waarden uit het verleden en de toekomst en stelt: “Het is belangrijk om een link te houden tussen het verleden, heden en de toekomst. Juist oudere generaties hebben een duidelijk gevoel bij wat die waarden voor hen inhouden en zij kunnen jongeren helpen om de vertaalslag naar de toekomst te maken.”

Het gehele artikel uit het Algemeen Dagblad vindt u hier.