MKB Fonds deelneming Van Ruiten Food trekt investering aan van family office PMH Investments

23 mei 2017

Leeuwarden, 5 mei 2017 – Van Ruiten Food maakt bekend dat PMH Investments uit Heerenveen een minderheidsbelang heeft genomen in het Friese bedrijf Van Ruiten Food uit Leeuwarden.
Naast PMH Investments heeft ook de Amsterdamse participatiemaatschappij MKB Fonds een belang in Van Ruiten. Samen zorgen zij voor een substantiële versterking van het eigen vermogen van ruim € 2 miljoen bij Van Ruiten Food.

Van Ruiten Food is in 1939 gestart en in de loop der jaren is het van oudsher familiebedrijf uitgegroeid tot een gerenommeerd vlees- en conveniencebedrijf die de meeste grote Nederlandse retailers in haar klantenportefeuille heeft.

Investeren in de toekomst

Jurrie Rötgers, algemeen directeur van Van Ruiten Food: “Tegenwoordig willen vele van onze klanten kant en klare en verpakte producten. Wij hebben de afgelopen twee jaar veel investeringen gedaan in nieuwe machines en verbouwingen aan ons pand. Een deel van onze activiteiten vond plaats in Venlo. Om de efficiency te verhogen hebben deze activiteiten onlangs geïntegreerd in Leeuwarden en deels uitbesteed aan derden. Van Ruiten Food is getransformeerd van bulkproducent naar leverancier van vlug klaar vleesproducten, maaltijdcomponenten en convenience producten en nu klaar voor de toekomst. Ik ben blij met de komst PMH Investments en in combinatie met MKB Fonds zie ik persoonlijk en zakelijk de toekomst voor Van Ruiten Food zeer positief tegemoet”.

Groeipotentieel optimaal benutten

Thomas Wals, directeur van MKB Fonds: “MKB Fonds richt zich volledig op het financieren van bedrijfsoverdrachten. In dit geval was de vraag vanuit Van Ruiten naar groeikapitaal en zijn wij opzoek gegaan een geschikte mede-investeerder. Deze vonden wij in PMH Investments. Zij hebben net als wij een lange termijn investeringshorizon, komen uit de regio en delen dezelfde visie. Wij zijn verheugd om hen als mede-aandeelhouder aan boord te hebben gehaald bij Van Ruiten Food”.

Durk van der Meer, directeur van PMH Investments: “Ondernemen doe je voor generaties. Dat is onze overtuiging. Van Ruiten Food is een onderneming met een rijke historie en groeiperspectief. De aandeelhouders en directie van Van Ruiten Food hebben ons gevraagd om mee te bouwen aan een krachtige -en toekomstbestendige organisatie die haar groeipotentieel optimaal weet te benutten. Gezien onze investeringsfocus en aanpak van ondernemend investeren met een lange termijn visie sluit die vraag goed aan en hebben wij besloten te investeren in Van Ruiten Food”.