MKB Fonds directeur Thomas Wals vertelt over onderscheidende investeringsstrategie in het Brookz 500 magazine

14 december 2021

Brookz, Nederlands grootste platform voor bedrijfsovername, heeft in haar jaarlijkse ‘Brookz 500’ editie een uitgebreid interview geplaatst met Thomas Wals, directeur van MKB Fonds. In het artikel ‘Samen met de ondernemer werken we aan de strategie op lange termijn‘ vertelt Thomas Wals over de onderscheidende, lange termijn visie van MKB Fonds waarbij in veel gevallen stapsgewijs naar bedrijfsopvolging wordt toegewerkt.

Veilig stellen van vermogen

MKB Fonds werd in 2011 opgericht door Thomas Wals, die daarvoor zes jaar actief was als vermogensbeheerder. In die functie sprak hij veel met ondernemers die hun onderneming verkocht hadden. Vaak kreeg hij te horen dat de reden van verkoop niet zozeer was om te stoppen als ondernemer, maar juist om een deel van hun vermogen veilig te stellen. Dat was voor hem de aanleiding om zelf een investeringsmaatschappij op te zetten en zich te richten op gefaseerde bedrijfsopvolging.

Met MKB Fonds naar verdere groei

MKB Fonds helpt ondernemers een volgende stap te zetten en voert daarbij in de meeste gevallen een actieve buy-and-build-strategie, waarbij bedrijven aanvullende overnames doen van vergelijkbare of complementaire ondernemingen. De investeerder neemt bij de initiële overname vrijwel altijd een meerderheidsbelang. Bij de zogenaamde pre-exit-investeringen, waarbij de ondernemer nog circa drie tot vijf jaar aan boord blijft, werken ondernemer en investeerder stapsgewijs toe naar een definitieve exit. ‘Dit is belangrijk om de onderneming naar een hoger niveau te tillen’, legt Wals uit. ‘Wij kijken met een ondernemer goed naar de strategie op lange termijn en begeleiden in de stappen die nodig zijn om daar te komen.

Naar de Champions League

Wals vergelijkt hun aanpak met de strategie van voetbalclub Ajax. Uiteindelijk is het doel dat een participatie, net als een Ajax-speler, op het niveau van de Champions League komt en interesse wekt bij andere internationale topclubs. ‘Dit zou bij ons betekenen dat de onderneming gegroeid is naar een substantiële omvang, al dan niet door aanvullende overnames, en klaar is voor een exit naar een grote strategische partij of participatiemaatschappij.’

Het gehele interview uit de Brookz 500 leest u hier.