MKB Fonds verkoopt belang in Bouman Industries aan huidige directie

01 mei 2018

MKB Participatiefonds II heeft haar eerste ‘exit’ gerealiseerd. Op 30 april 2018 verkocht zij haar aandelenbelang van 50% aan de huidige directie en mede-aandeelhouders van Bouman Industries B.V. (‘Bouman’).

Op 1 januari 1950 werd ‘Machinefabriek Bouman’ opgericht. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een groep van ondernemingen met Bouman Industries als houdstermaatschappij. Bouman is toeleverancier voor de Nederlandse en internationale maakindustrie. Daarnaast zijn zij ongeveer zeven jaar geleden gestart met ontwikkelen en verkopen van eigen producten en oplossingen die zijn gericht op duurzaamheid en een schoner milieu. Bouman heeft duurzame oplossingen ontwikkeld zoals (a) installaties voor het filteren en separeren van vloeistoffen (bijvoorbeeld het schoonmaken van vervuild water) en (b) installaties voor CO2 recycling. De participatie van MKB Participatiefonds II in oktober 2013 had tot doel het verstrekken van groeifinanciering.

Groei van de onderneming

De participatie van MKB Participatiefonds II heeft bijgedragen aan de aanzienlijke groei van Bouman Industries in de afgelopen jaren. Zo heeft Bouman via het netwerk van MKB Fonds een strategisch partnerschap afgesloten met Nivoba B.V. (‘Nivoba’). Nivoba is een wereldspeler op het gebied van verwerking van zetmeel. Zij ontwikkelt en levert machines ten behoeve van de zetmeelproductie voor klanten wereldwijd. Op basis van de opdrachten die Nivoba verwerft, neemt Bouman het productiegedeelte op zich. Zodoende heeft dit bijgedragen tot aanzienlijke omzetgroei van de onderneming. De omzet van Bouman is ten opzichte van oktober 2013 toegenomen van circa € 7.700.000 naar € 12.000.000 en het aantal werknemers is toegenomen van 75 naar 96.

Mede door de samenwerking met MKB Fonds heeft Bouman in de afgelopen jaren kunnen groeien en is de organisatie verder geprofessionaliseerd. De directie van Bouman heeft zodoende samen met de directie van MKB Fonds besloten dat het een geschikt moment was om het aandelenbelang van 50% van MKB Participatiefonds II over te nemen, waardoor de bestuurders een groter belang hebben bij de toekomstige groei van de organisatie.