Nieuws

Op deze pagina vindt u alle nieuwsberichten waarbij MKB Fonds betrokken is geweest.

MKB Fonds verkoopt haar belang in scooteronderdelengroothandel PePe Parts aan Bencis

9 februari 2021

Amstelveen, februari 2020 – Participatiemaatschappij MKB Fonds heeft haar aandelenbelang in de succesvolle groothandel in scooteronderdelen en -accessoires PePe Parts verkocht aan Bencis Capital Partners (‘Bencis’). MKB Fonds nam in 2017 een belang in PePe Parts, dat sindsdien een sterke groei doormaakte. Zo nam de omzet met ruim 40 procent toe en verdubbelde de winst. Bencis zal PePe Parts verder ondersteunen bij internationale expansie en het doen van additionele overnames.

Familiebedrijf uit 1920

PePe Parts uit Heinenoord is een familiebedrijf dat is opgericht in 1920. De derde generatie, de broers Leon en Alexander van der Post, geeft al ruim 30 jaar leiding aan het bedrijf. Sinds enkele jaren werken hun twee zonen bij de onderneming. Het bedrijf is uitgegroeid tot de leidende Nederlandse leverancier van accessoires en onderdelen voor scooters. PePe Parts onderscheidt zich door haar innovatieve vermogen in het ontwikkelen van eigen onderdelen en accessoires. De directie van PePe Parts blijft ook na de overname aan het roer staan.

Grootste distribiteur van Piaggio scooters en onderdelen in Nederland

Daarnaast importeert en distribueert PePe Parts producten van bekende merken als Piaggio, Yamaha en Peugeot. Zij is exclusieve distribiteur van Piaggio voor het leveren van onderdelen en accessoires in Nederland. Tevens verkoopt zij jaarlijks circa 2.000 scooters van dit merk, waarmee zij de grootste wederverkoper is. PePe Parts verkoopt haar producten via een uitgebreid netwerk van ruim 1.500 bromfietsdealers, -garages en fleetowners in Nederland en omliggende landen.

Scootermarkt groeit sterk, mede dankzij corona

Scooters maken een steeds groter deel uit van het straatbeeld en de markt groeit zelfs in tijden van corona. Mensen zoeken vanwege de ‘anderhalvemetersamenleving’ een alternatief voor het openbaar vervoer, en het fenomeen thuisbezorging is hard gegroeid. De markt voor scooteronderdelen en -accessoires groeit zodoende ook.

MKB Fonds heeft familie actief ondersteund bij groei en professionalisering

Mede door de samenwerking met MKB Fonds heeft PePe Parts in de afgelopen jaren kunnen groeien en de organisatie verder kunnen professionaliseren. De omzet is de afgelopen drie jaar circa 40% gestegen naar ruim €30 miljoen en het operationeel resultaat is in deze periode verdubbeld. Thomas Wals, directeur van MKB Fonds licht toe: “De afgelopen jaren hebben wij de directie van PePe Parts ondersteund bij het professionaliseren van de organisatie, systemen en processen. Er staat een solide onderneming die klaar is voor verdere internationale groei en voor het doen van overnames. Vanwege de omvang die PePe Parts kreeg en de middelen die nodig zijn om verder te kunnen groeien, was voor ons het moment gekomen om onze aandelen over te dragen aan een grotere investeerder.”

Leon van der Post, directeur PePe Parts: “Vanaf dag één hadden wij een goede klik met het team van MKB Fonds. Ze hebben ons actief ondersteund, maar ze zijn nooit op onze stoel gaan zitten. Wij vonden het fijn dat wij de ondernemers bleven en zij ons die ruimte gaven.

Internationale interesse voor Nederlands familiebedrijf

KPMG heeft het verkoopproces begeleid. Onno Groeneveld, partner bij KPMG: “Er was veel interesse in PePe Parts. We ontvingen biedingen uit Nederland, Duitsland, België en Finland. Bij het beoordelen daarvan hebben we behalve naar de prijs goed gekeken naar welke partij PePe Parts het beste kan ondersteunen met internationale uitbreiding en het uitvoeren van een ‘buy and build-strategie’. Uiteindelijk was met Bencis de beste match. Met lokale teams in Brussel en Düsseldorf biedt Bencis een enorme meerwaarde.”
Alexander van der Post, directeur PePe Parts: “We waren vereerd dat er zoveel interesse was in ons familiebedrijf en dat zelfs uit heel West-Europa. Vanaf de eerste kennismaking met Bencis hadden wij een goed gevoel. Zij begrijpen de dynamiek van een familiebedrijf. Bencis geeft onze zoons een plek binnen het bedrijf en we zijn ontzettend trots dat ze de kans krijgen zich hier verder te ontwikkelen.

MKB Fonds sluit in één klap een heel fonds

PePe Parts was een participatie in het tweede fonds (2013) van MKB Fonds. Met de opbrengsten uit deze verkoop heeft MKB Fonds in één klap dit hele fonds afgewikkeld. De ruim 300 beleggers in dit fonds hebben een uitstekend rendement behaald, waarvan de obligatiehouders ruim 50%.