Uitgebreid interview in Brookz magazine met Thomas Wals, managing partner van MKB Fonds

05 oktober 2018

Brookz, het platform voor bedrijfsovername, heeft in de private equity special van haar periodieke tijdschrift een uitgebreid interview geplaatst met Thomas Wals, de Managing Partner van MKB Fonds. In het artikel ‘Wij zijn vooral ondersteunend aan de ondernemer‘ vertelt Wals over hoe MKB Fonds toegevoegde waarde kan leveren bij een onderneming, bijvoorbeeld door het implementeren van een buy and build strategie.

Pre-exit

De pre-exit wint de laatste jaren aan populariteit in het midden- en kleinbedrijf. Bij deze gefaseerde overname verkoopt een ondernemer tijdens de eerste stap een deel van zijn aandelen aan een investeerder als MKB Fonds. Dit betekent dat hij een belangrijk gedeelte van het zakelijk vermogen dat in het bedrijf vastzit verzilvert en daardoor grotendeels zijn pensioen veiligstelt. Daarna is het tijd om samen met de investeerder het bedrijf te laten groeien. Wals licht toe: “Wij investeren in een bedrijf om daarna samen met de zittende ondernemer waarde te creëren. Het feit dat zo’n ondernemer al een deel van zijn bedrijfswaarde verzilvert, voelt voor hem vaak als een bevrijding. Het geeft hem de rust om het groeiproces met ons in te gaan.”

Buy & build

MKB Fonds hanteert voor veel van haar participaties een buy & build strategie, ofwel verder groeien door strategische overnames van andere bedrijven. Wals: “De meeste ondernemers realiseren zich wel dat ze kunnen groeien via overnames, maar weten niet hoe ze dat aan moeten pakken. Het blijft toch spannend om bijvoorbeeld een concurrent te kopen. Vaak mist de ondernemer de kennis om te beoordelen wat zo’n bedrijf dan waard is, hoe je het moet structureren en uiteindelijk financieren. We hebben en sterk team van pragmatische en nuchtere mensen. Daarom zijn wij vaak de ideale partner voor een ondernemer die wil groeien; hij kent zijn markt en de bijbehorende bedrijven, wij kennen het overnameproces.”

MKB Fonds neemt daarbij een actieve rol bij haar participaties, er moet een stevig fundament staan voordat er verder gebouwd kan worden bij een onderneming. Wals: “Wij spelen in die professionaliseringsslag operationeel een actieve rol. Dat betekent echter niet dat wij controlerend zijn, maar juist ondersteunend. Het op orde maken van het ‘huis’ duurt gemiddeld een jaar. Maar dat is helemaal niet erg, want wij zijn een langetermijn investeerder, die niet exit-gericht is.”

Het gehele interview uit Brookz magazine leest u hier.