Bedrijfsoverdracht Hollandirect gerealiseerd

29 maart 2019

Amsterdam – ING Bank, MKB Fonds en NLInvesteert hebben de handen ineen geslagen bij de financiering van de bedrijfsoverdracht bij Hollandirect uit Rijnsburg.

Hollandirect is importeur en exporteur van bloemen, planten en toebehoren en is opgericht in 2006. Via een netwerk van importeurs, kwekers en andere toeleveranciers levert Hollandirect haar producten rechtstreeks via haar website aan de professionele bloemist door heel Europa. Binnen de branche is Hollandirect een pionier die de traditionele bloemenwereld door middel van e-commerce heeft opengebroken.

Hollandirect klaar voor bedrijfsopvolging

Participatiemaatschappij MKB Fonds nam in 2013 een belang in Hollandirect en heeft samen met de huidige directie ingezet op verdere groei middels een ‘buy and build’ strategie, waarbij het doel was om uit te breiden door aanvullende overnames in de markt. Dat resulteerde in 2018 in de overname van P&H Bloemenexport (‘P&H’), een Nederlandse bloemenexporteur naar voornamelijk Frankrijk. De tweekoppige directie van P&H kon de huidige directeur van Hollandirect gaan ondersteunen bij in- en verkoop waardoor het aantal klanten, en daarmee de omzet fors toenam. Een volgende stap was het realiseren van bedrijfsopvolging waarbij de directie van P&H het stokje over zou nemen van de directeur van Hollandirect.

Samenwerking financiers

Thomas Wals, managing director van MKB Fonds licht toe: “Om deze stap naar bedrijfsopvolging mogelijk te maken zochten wij aanvullende financiering. We werken bij de bedrijfsovernames die wij doen al geregeld op een zeer prettige manier samen met de ING Bank en ook bij deze casus zijn we de samenwerking aangegaan. Voor een gedeelte van de financiering werd tevens NLInvesteert betrokken. MKB Fonds houdt een meerderheidsbelang in de organisatie, de twee directieleden van P&H zijn toegetreden als aandeelhouders en de voormalig directeur van Hollandirect heeft zijn belang verkocht.”

NLInvesteert verstrekt leningen aan MKB-bedrijven en zakelijk vastgoed, commercieel vastgoed en projectontwikkeling vastgoed. Dit doet zij met geld dat zij ophaalt bij (particuliere) beleggers, mogelijk in combinatie met overheden, banken en andere vermogensverstrekkers. Wals vult aan: “in combinatie met de ING bleek dit de ideale oplossing. De partijen kijken vanuit dezelfde lange termijn filosofie naar MKB-ondernemingen en we hebben dan ook de handen ineen geslagen om bedrijfsopvolging bij Hollandirect te realiseren en continuïteit van de onderneming te waarborgen.”