MKB Fonds gaat 2018 van start met twee overnames

20 februari 2018

Amsterdam – Participatiemaatschappij MKB Fonds  heeft in de eerste maand van 2018 twee overnames gedaan. In de zomer van 2017 haalde MKB Fonds €20 miljoen op door de uitgifte van MKB Obligaties en MKB Aandelen in haar vierde fonds. In oktober 2017 werd de eerste participatie in dit fonds verworven en in januari van dit jaar volgden er twee nieuwe overnames, namelijk die van verpakkingsonderneming Pacoma Europe B.V. (‘Pacoma Europe’) en handelsonderneming in non-food consumentenartikelen Remalux B.V. (‘Remalux’).

Bedrijfsopvolging en buy and build zijn belangrijke thema’s

Bedrijfsopvolging is in het merendeel van de overnames door MKB Fonds een belangrijk thema dat speelt. Bij zowel de overname van Pacoma Europe als Remalux maakte de participatie van MKB Fonds bedrijfsopvolging mogelijk. Daarnaast is een vervolgstap vaak het implementeren van een ‘buy and build’ strategie waarbij groei wordt gerealiseerd door met een participatie vergelijkbare of complementaire ondernemingen over te nemen. “Het aantal MKB-bedrijven dat wij krijgen aangedragen is in het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt. Het portfolio van MKB Fonds laat binnen de thema’s van bedrijfsopvolging en buy and build veel succesvolle praktijkvoorbeelden zien. Veel ondernemers met vergelijkbare wensen worden hierdoor getriggerd en benaderen ons”, aldus Thomas Wals, Managing Director van MKB Fonds.

Nieuwe jaar van start met twee overnames

Pacoma Europe, opgericht in 1995, richt zich van oudsher op de verkoop en distributie van eindverpakkingsmachines. Bij Pacoma Europe is sprake van een add-on overname, waarbij de onderneming wordt toegevoegd aan een reeds bestaande participatie van MKB Fonds, de P&D Group. De P&D Group is een door MKB Fonds opgerichte groepsholding waarmee zij overnames doet in de verpakkingsbranche via een buy and build strategie. De P&D Group heeft al een belang in Hodi Verpakkingsmaterialen en Hodi International uit Veenendaal. Met de toevoeging van Pacoma Europe realiseert P&D Group jaarlijks ruim €25 miljoen omzet en zijn er gezamenlijk zo’n 50 medewerkers in dienst. De oprichters van Pacoma Europe doen een stap terug en dragen de dagelijkse leiding over aan een nieuwe managing director welke reeds werkzaam was binnen het bedrijf.

MKB Fonds heeft met de P&D Group 100% van de aandelen verworven in Pacoma Europe B.V.

Remalux werd in 1984 opgericht. Wat begon als handel via een marktkraam groeide al snel uit tot een toonaangevende groothandel. Remalux maakte een sterke internationale groei door en importeert vanuit onder andere China, Hong Kong en Taiwan. De onderneming kent een tiental eigen merken en heeft een assortiment van circa 1.500 producten, waaronder tassen en koffers, elektronische artikelen en diverse keukenartikelen. Remalux levert producten aan bekende supermarktketens, bouwmarkten, textielketens, groothandels, internetondernemingen en actiematige winkels in het lagere segment. In 2007 opende Remalux tevens een vestiging in Hong Kong. Na 30 jaar zal de oprichter en DGA een stap terug doen en betrokken blijven als adviseur en aandeelhouder. Binnen Remalux is reeds een geschikte opvolger aanwezig. Remalux realiseert jaarlijks tussen de €25 en €30 miljoen omzet met 15 medewerkers.

MKB Fonds heeft een meerderheidsbelang van verworven in Remalux B.V. Zowel de oprichter/voormalig DGA als zijn opvolger hebben in de nieuwe samenstelling een aandelenbelang.

Lange termijn waarde creatie

Thomas Wals voegt toe: “De DGA’s bij Pacoma Europe hadden de wens een stap terug te doen. Naast de gewenste bedrijfsoverdracht te realiseren, wordt er bij Pacoma Europe ook voor de lange termijn waarde gecreëerd door het profiteren van schaalvoordelen en kennisdeling binnen de P&D-Group. Voor de ondernemers, die jarenlang hebben gewerkt om hun onderneming op te bouwen is dit uiteraard prettiger dan het overdragen aan een investeringsmaatschappij met een kortetermijnvisie en weinig kennis van de branche. Ook voor Remalux liggen er na de gefaseerde bedrijfsoverdracht groeiplannen; samen met MKB Fonds werkt Remalux aan het opzetten van een buy and build strategie, en verkennen we de markt voor potentiële vergelijkbare of complementaire ondernemingen om Remalux mee uit te breiden.”