MKB Fonds verwerft participatie in The Gift

01 augustus 2019

Amsterdam – MKB Fonds heeft een nieuwe deelneming verworven, te weten groothandel in consumentenartikelen The Gift uit Noord-Scharwoude (www.thegift.nl).

The Gift is een groothandel in producten die geschikt zijn voor kerstpakketten. The Gift is opgericht in 1996 door de huidige DGA, de heer Kalisvaart en gevestigd in Noord-Scharwoude. De directie zocht een partner voor financiering en realisatie van verdere groei van de onderneming.

De productcategorieën die The Gift aanbiedt zijn onder andere tassen en trolleys, home & living, kerst- en seizoenartikelen voor de zomer en de winter. The Gift levert zowel onder een aantal eigen merken (SENZA, Norländer en Dunga) als custom-made orders.

The Gift bedient een loyaal klantenbestand van circa 460 groothandels en wederverkopers. Door uitbreiding van het assortiment is de omzet afgelopen vijf jaar sterk gegroeid (jaarlijkse met ruim 20%). Ruim 80% van de omzet vindt plaats in november en december (kerstperiode). De andere maanden worden besteed aan sourcing, designs, orders schrijven en beurzen.

Verdere groei in samenwerking met MKB Fonds

The Gift heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt en de directeur zocht financiering voor verdere groei, maar wel van een strategische partner met kennis van handelsbedrijven en de drive en betrokkenheid om sámen de onderneming verder uit te bouwen. “Zo kwam ik terecht bij MKB Fonds”, vertelt de heer Kalisvaart. “De participatiemaatschappij heeft een uitgebreid trackrecord als het gaat om participeren in handelsondernemingen en een investeringsteam waarmee ik kan sparren en die mij en mijn team ondersteunen op het gebied van strategie en groei.”

Handelsbedrijven focus investeringsstrategie MKB Fonds

Thomas Wals, managing director van MKB Fonds voegt hier aan toe: “Het participeren in handelsbedrijven is voor MKB Fonds al vanaf de start een kernpunt van de investeringsstrategie. The Gift is zo’n onderneming waar ons hart sneller van gaat kloppen, een handelsonderneming die sterk groeit met een directeur-grootaandeelhouder die sterke drive om de onderneming verder uit te bouwen.

MKB Fonds heeft een meerderheidsbelang verworven in The Gift. De heer Kalisvaart houdt de overige aandelen.