Deelneming Technical Lubricants verkocht aan huidige directie

11 juli 2019

Amsterdam – MKB Fonds heeft haar belang in Technical Lubricants Holding B.V. (‘TecLub’) verkocht aan de huidige directie. De participatie van MKB Fonds maakte verdere groei en bedrijfsopvolging mogelijk.

Het fonds verwierf in december 2015 een meerderheidsbelang in TecLub, private label producent en exporteur van automotive-producten zoals motoroliën, vetten, rem- en koelvloeistoffen. TecLub is een echt familiebedrijf. Vader (Jaap Waal) richtte het bedrijf in 1988 op. Zoon René trad reeds op 26-jarige leeftijd toe tot de onderneming en kreeg door onvoorziene omstandigheden binnen een jaar de volledige leiding op zich. Hij bouwde de onderneming succesvol uit tot een organisatie met verkoopactiviteiten in meer dan 35 landen. Ook wist hij de onderneming met zijn visie om te bouwen van een traditionele olie- en vettenleverancier naar een high-tech private label leverancier van innovatieve chemisch-technische oplossingen voor de automotive aftermarket. Door flexibiliteit in formuleringen en verpakkingen te koppelen aan lokale marktkennis levert TecLub precies die producten en verpakkingen die niet alleen aansluiten bij het imago van haar clientèle maar ook bij de specifieke (lokale) marktwensen. Met het jonge ambitieuze team (de gemiddelde leeftijd van het personeel is 35 jaar) levert TecLub aan toeleveranciers van de garage-industrie, OEM’s, car accessory shops, traders, benzinestations en hypermarkets.

De directie van Teclub zocht een overnamekandidaat die gefaseerde bedrijfsopvolging kon realiseren en bij kon dragen aan verdere professionalisering van de onderneming. Met MKB Fonds aan boord werd gezocht naar een geschikte opvolger. Uiteindelijk kwam Steven Waal, de broer van René, naar voren als meest geschikte kandidaat. Steven was op dat moment werkzaam in Saudi Arabië als financieel country manager bij een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener. Zijn kerncompetenties zijn financieel, business intelligence, processing en operationeel. Steven richtte zich bij TecLub met name op de financiële en operationele zaken. Hierdoor kon René zich meer gaan richten op strategie, commercie en productontwikkeling.

Steven kocht in juli 2017 een aandelenbelang van MKB Fonds waarna het fonds nog een kleine meerderheid van de aandelen behield. Uiteindelijk verliep de samenwerking tussen de broers zo goed dat René weer hernieuwde energie kreeg van het besturen van TecLub. Na overleg tussen de partijen is overeenstemming bereikt over een verkoop van het gehele belang van MKB Fonds aan de twee broers. MKB Fonds is tevreden over het resultaat. Er is succesvolle bedrijfsopvolging gerealiseerd en de onderneming is weer voor 100% in handen van de familie. Beide partijen zijn tevreden over de stappen die gemaakt zijn en de samenwerking in de afgelopen jaren!