MKB Fonds doneert en geeft eigen tulp een naam

27 juni 2022

Amstelveen, juli 2022 – Op 25 juni jl. nam de directie van MKB Fonds deel aan het jaarlijkse Amsterdam Diner. Deze werd gehouden in concertzaal AFAS Live, waar circa 1100 gasten doneerden middels het kopen van een tafel, mee doen aan een de loterij en ook items kochten op de veiling.

Achtergrond Amsterdam Diner

Het Amsterdam Diner is 30 jaar geleden opgericht tijdens de hiv-pandemie. Ontstaan vanuit het geloof in een wereld waar iedereen het recht heeft zichzelf te kunnen zijn en waardig te kunnen leven. Sindsdien zijn ze uitgegroeid tot één van de meest gewaardeerde liefdadigheidsdiners van Nederland. Er is veel bereikt sinds 1992 en er is nog zo veel meer te doen. Met bijna 15 miljoen mensen die nog steeds geen toegang hebben tot levensreddende behandelingen en nog elk jaar bijna 1 miljoen sterfgevallen, waaronder veel kinderen, zijn we er nog lang niet. De hiv-problematiek is inmiddels een mensenrechtenkwestie geworden. Door discriminatie, ongelijkheid en onrechtvaardigheid aan te pakken kunnen wij aids voor altijd de wereld uit helpen.

MKB Fonds geeft nieuwe tulp een naam

MKB Fonds heeft op het diner aanvullend gesponsord door tijdens de veiling het hoogste bod gedaan te hebben op het item “Geef (uw) naam aan een nieuwe Tulp”. Dankzij bemiddeling van Tulp Festival Amsterdam is er een nog naamloze nieuw ontwikkelde tulp beschikbaar.

Tijdens Tulp Festival 2023 zal de feestelijke onthulling en officiële certificering van de nieuwe tulp plaatsvinden op een openbare Amsterdamse locatie naar onze keuze. De naam van de tulp en de locatie zijn nog niet bekend. Wij zullen u middels de nieuwsbrief uitnodigen om ook aanwezig te zijn bij dit mooie moment.

Tulpenmanie 17e eeuw

De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), opgericht in 1602, was de eerste onderneming ter wereld die onder een breed publiek effecten (zoals aandelen en obligaties) uitgaf. Bij de VOC konden beleggers uit alle lagen van de bevolking voor het eerst investeren in een onderneming die beoogde vele jaren te blijven bestaan en die al veel kenmerken had van een moderne naamloze vennootschap. MKB Fonds is – net als de VOC was – een effecten uitgevende instelling.

De uitgifte van verhandelbare aandelen betekende voor de 17e eeuwers een revolutionaire ontwikkeling. Al snel werden meer beleggingsobjecten uitgevonden, zo ook de tulp. Het verhaal over de tulpenmanie in de 17e eeuw is iedereen dan ook genoegzaam bekend. Hollandse kooplieden ontdekten de waarde van een tulpenbol en er werd volop in gehandeld. In 1637 worden drie tulpenbollen verkocht ter waarde van een Amsterdams grachtenpand of tien keer het jaarsalaris van een ervaren vakman. Wanneer de overheid ingrijpt stort de markt volledig in, maar de tulp overleeft. De tulpenmanie wordt door economen gezien als de eerste uitgebreid beschreven bubbel in de wereldgeschiedenis. De term tulpenmanie wordt vaak gebruikt als metafoor voor een economische bubbel.