MKB Fonds verwerft nieuwe participatie in badkamerproducten

13 juli 2022

MKB Mixfonds V, Amstelveen, juli 2022 – Participatiemaatschappij MKB Fonds heeft haar zevende participatie verworven in haar vijfde fonds (MKB Mixfonds V), Topa Bathroom Products uit Tiel.

Over Topa

Topa staat voor persoonlijke aandacht, duurzame relaties en het actief beschermen van de belangen van haar partners. Topa heeft een mooi en uitgebreid aanbod aan badkamerconcepten ontwikkeld met eigen merken. Hiermee bieden zij hun partners een commercieel totaalpakket, waarmee aan alle wensen van de consument kan worden voldaan.
Topa voert drie productcategorieën;

• Badkamerkranen, onder het eigen merk Brauer
  • Badkamermeubilair, onder het eigen merk ICHOICE
  • Glasproducten (met name spiegels), onder het eigen merk Just Creating

Topa heeft in de afgelopen jaren een solide marktpositie verkregen door middel van het goed positioneren van haar merken. Door middel van een goede prijsstrategie, waarbij ook rekening wordt gehouden met de verwachte marges bij haar afnemers, heeft de heer Van de Pavert met haar eigen merken een mooie plek in het middensegment in de badkamerbranche weten te verwerven. Deze positie, in combinatie met een efficiënte organisatie en scherpe handelsgeest, heeft ervoor gezorgd dat Topa zeer winstgevende is in een niche binnen de bouw- en renovatiesector. De aanvoer en kwaliteit van de producten wordt geborgd middels langjarige samenwerkingsverbanden en exclusiviteitscontracten met alle grote leveranciers, alsmede lokale aanwezigheid in Hong Kong.

De klantenkring van Topa bevindt zich hoofdzakelijk in Nederland maar Topa bedient ook indirect via haar klanten de Belgische en Franse markt. De klanten van Topa zijn detaillisten met één of meerdere showrooms, installateurs, project organisaties en webshops op gebied van sanitair.

De onderneming is gevestigd in Tiel met een kantoor, magazijn en showroom. Het pand van 9.000 m2 biedt ruimte voor verdere groei.

Pre-exit transactievorm

De oprichter en algemeen directeur de heer Van de Pavert heeft Topa in 2007 opgericht. De heer Van de Pavert wilde gezien zijn leeftijd van 59 jaar een deel van zijn vermogen veilig stellen, maar heeft nog veel energie en ziet veel kansen in verdere groei, waardoor hij ook graag aandeelhouder wilde blijven. Om die reden paste de zogeheten pre-exit transactievorm, waar MKB Fonds bekend om staat, perfect.

In deze transactievorm neemt MKB Fonds naast de ondernemer een meerderheidsbelang in de onderneming en blijft de ondernemer nog een aantal jaar aan het roer staan, ondersteund door MKB Fonds. Zo blijft de ondernemer operationeel en financieel betrokken en vindt er een gefaseerde bedrijfsopvolging plaats. In de meeste gevallen duurt zo’n traject drie tot vijf jaar.

Sterke groei en nog veel kansen

Topa groeide de afgelopen jaar zeer sterk. Naar de toekomst toe liggen er nog vele kansen om verdere groei te realiseren, door uitbreiding van het assortiment en bedienen van nieuwe klantgroepen zoals vakantieparken en hotels. Opererend binnen een bouw- en renovatiemarkt waarin wordt verwacht dat deze zich blijft positief ontwikkelen op middellange termijn omwille van de woningnood.

MKB Fonds zal ondersteunen bij deze groei en alle stappen die nodig zijn om de onderneming daar op voor te bereiden.