Mooi artikel over succesvolle groeistrategie Groveko in vakblad Service Management

21 november 2016

MKB Fonds deelneming Groveko maakt grote sprongen en zet de groeistrategie onverminderd door, zo is te lezen in het artikel ‘Schaalgrootte biedt onze klanten veel voordelen’ uit vakblad Service Management.

MKB Fonds nam met haar deelneming schoonmaakgroothandel Groveko in 2015 branchenoot Ewepo over en breidde in 2016 verder uit door ook Frag Hygiëne over te nemen. Groveko heeft zodoende in de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt en dat biedt ook voordelen voor de klant. Vakblad Service Management interviewde directeur Marcel van Amen en commercieel directeur Bram Karels en publiceerde een uitgebreid artikel over de succesformule van Groveko. Onderstaand leest u een samenvatting van het artikel. Klik hier om naar het originele artikel te gaan.

We promise we deliver

Groveko is groot geworden door altijd net iets verder te gaan voor haar klanten. Om dit te benadrukken heeft de schoonmaakgroothandel een nieuwe huisstijl en pay-off gelanceerd. “‘We promise, we deliver’ is de slogan die alles samenvat”, aldus Karels. Er wordt volgens hem veel geroepen, bijvoorbeeld als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Groveko neemt natuurlijk haar verantwoordelijkheden serieus. Zo kijken wij zeer kritisch naar onze interne processen. Van de inkoop van goederen en de herkomst daarvan tot de verpakking en de verzending. Maar voor ons is dit allemaal niet meer dan normaal”. Van Amen gaat verder: “Wij noemen het daarom geen MVO, maar BVO. Betrokken Verantwoord Ondernemen: alles wat wij doen op dit gebied is aantoonbaar en meetbaar. Wij roepen niet, wij doen.” Ook kan Groveko door schaalgrootte haar klanten altijd leveren wat zij wensen. Van Amen verzekert: “Als iemand bij ons in de vestiging in Ede iets bestelt en het is daar niet op voorraad, dan laten wij het uit een ander filiaal komen en gaat het product alsnog mee in de levering naar de klant.”

Groveko Lease

Groveko denkt mee met haar klanten. “Hun taak is schoonmaken, onze taak is dat zij kunnen schoonmaken. Om dit zo optimaal mogelijk in te vullen gaan wij naar de eindklant toe, kijken wij in de werkkast, kijken wij naar de werkzaamheden, naar de schoonmaakfrequentie en daarop passen wij de leveringen en het pakket aan. Hierbij geven wij de garantie af alles op voorraad te hebben en direct te kunnen leveren. Zo grijpen schoonmaakbedrijven nooit meer mis”, aldus Karels. Daarnaast biedt Groveko een Leaseconstructie aan voor apparatuur en kunnen klanten makkelijk op locatie via de Groveko-app, die is gekoppeld aan het Groveko Inkoop Management Systeem, zelf een order invoeren uit een, vooraf voor gen, samengestelde bestellijst.

Buy and build met MKB Fonds

Groveko heeft een duidelijke groeistrategie vertelt van Amen. “De komende jaren moet Groveko worden uitgebouwd tot een onderneming met €30 tot €40 miljoen omzet, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Vooral West-Nederland en over de grend in België liggen kansen, weet hij. Vandaar ook de overname van Frag Hygiëne Service Holland in Goirle in samenwerking met participatiemaatschappij MKB Fonds. Daar liggen nog meer mogelijkheden.