Overname Slaats door Dutch Welding Group

14 juli 2023

Dutch Welding Group B.V., waar het MKB Fonds een meerderheidsbelang in houdt, heeft op 12 juli jl. een nieuwe deelneming (‘add-on’) verworven, namelijk: Gebr. C. & J. Slaats B.V. uit
Waalwijk (www.slaatswaalwijk.nl).

Achtergrond Slaats
Gebr. C. & J. Slaats B.V. (‘Slaats’) is in 1923 opgericht en bestaat daarmee 100 jaar. In 1923 begon J. Slaats met het opslaan en transporteren van kolen voor huishoudelijk en industrieel gebruik. In de zomermaanden was hij badmeester en verkocht hij tevens schepijs. Na jaren met paard en wagen de klanten bezocht te hebben, was de eerste auto met een laadbak logischerwijs een grote stap vooruit voor zijn onderneming. Het assortiment werd door de jaren heen uitgebreid met o.a. petroleum.

Na het overlijden van J. Slaats in 1960 werd het bedrijf voortgezet door zijn zonen Cees en Jan Slaats. Halverwege de jaren ‘60 werd het aardgas ontdekt en kreeg ook de familie Slaats hiermee te maken. De kolenhandel kromp snel als gevolg van de groeiende trend waarbij steeds meer huizen destijds werden voorzien van centrale verwarming.

Eind jaren ’60 zijn de broers begonnen met een depot van Hoek Loos gassen in Schiedam. Tevens werd er begonnen met de verkoop van butaan en propaangas aan Esso. Een gasflessenopslag werd in 1970 gebouwd, inclusief een kantoortje. De activiteiten werden uitgebreid met o.a. reduceerventielen, autogeen las- en snijapparatuur, elektrische lasapparaten, laselektroden en laskappen.

In 1980 begon de onderneming met de bouw van een nieuwe showroom, kantoor en opslagruimte. De verkoop van MIG- en TIG lasapparaten met bijbehorende artikelen was hierop een logisch vervolg. Ook het gassendepot nam steeds grotere vormen aan, waardoor het bekende bakwagentje met liggende flessen werd vervangen door een vrachtwagen met laadklep.

In januari 1990 werd de zaak overgedragen aan de derde generatie, Jos en Stef Slaats. Na een sterke groei in zowel de gassenmarkt als op het gebied van lasapparatuur en toebehoren, is de onderneming in 1998 verhuisd naar industrieterrein Haven 6 in Waalwijk.

Complementair aan Dutch Welding Group
Slaats voert, net als VLH Welding en Westbroek, – beide een 100% dochter van Dutch Welding Group – een breed assortiment aan lasapparatuur en lasbenodigdheden. Daarnaast hebben ze een complementair assortiment in allerlei industrieel gas, zoals propaan. Hierdoor geeft Slaats een mooie aanvulling op het productassortiment van de groep. Tevens is de locatie van Slaats in Waalwijk een goede strategische aanvulling binnen de groep, aangezien dit tussen de locaties van VLH Welding en Westbroek in ligt. Het doel is nu om de producten van VLH Welding en Westbroek ook aan te gaan bieden bij de klanten van Slaats en vice versa.

Zowel de heer Jos Slaats als de medewerkers zullen na deze transactie werkzaam blijven bij Slaats. Wel is ons doel om de organisatie verder uit te breiden, om zo meer omzet aan te kunnen in die regio.

Buy-and-build strategie Dutch Welding Group
Zoals gemeld in de vorige nieuwsbrief, heeft Dutch Welding Group de ambitie om een actieve buy-and-build strategie te voeren in de versnipperde markt van de lasapparatuur en -benodigdheden en aanverwante producten. Het doel is om meer landelijke dekking te realiseren en het productaanbod binnen de groep te verbreden.

Om mee te kunnen in de huidige markt is verregaande automatisering en innovatiekracht noodzakelijk. Deze noodzaak is er zowel in de logistieke processen als in de service en onderhoud processen. Schaalgrootte maakt automatisering efficiënter, waarmee ingespeeld kan worden op de toenemende vragen en eisen vanuit de markt.

MKB Fonds gaat voortvarend van start met deze ingezette strategie. VLH Welding werd in december 2021 overgenomen en slechts zeven maanden later volgde met Westbroek al de eerste add-on. Exact een jaar later is met Slaats derhalve ook de tweede add-on afgerond.