Uitgebreid interview over de investeringsstrategie van MKB Fonds in Brookz magazine

02 oktober 2017

Brookz, het platform voor bedrijfsovername, heeft in haar periodieke tijdschrift een uitgebreid interview geplaatst met Thomas Wals, de Managing Partner van MKB Fonds. In het artikel ‘Onze focus is lange termijn waardecreatie, veelal middels een actieve buy & build strategie‘ gaat Wals uitgebreid in op de investeringsstrategie van MKB Fonds, welke zich onder andere richt op het faciliteren van gefaseerde bedrijfsopvolging, ofwel het pre-exit model. Daarnaast heeft MKB Fonds uitgebreide ervaring met het implementeren van ‘buy en build’ strategieën bij ondernemingen, waarbij de participaties worden ondersteund in versnelde groei door het overnemen van vergelijkbare of complementaire ondernemingen.

Wat in april 2012 begon met een eerste fonds van minder dan 5 miljoen euro, is inmiddels uitgegroeid tot een leidende investeringsmaatschappij in het Nederlandse MKB met 55 miljoen euro aan gezamenlijk fondsvermogen. Volgens Managing Partner Thomas Wals is vooral kennis van de MKB-markt en de MKB-ondernemer in het bijzonder de sleutel tot het succes.

Investeringsstrategie

In de meeste gevallen heeft een investering als doel een gefaseerde bedrijfsopvolging te realiseren. De aanleiding voor bedrijven om in zee te gaan met MKB Fonds is meestal de wens van de huidige eigenaren om – al dan niet gefaseerd – in een aantal jaren naar een exit toe te werken. Daarbij neemt MKB Fonds een belang van tussen de 40 en 70 procent en blijft de huidige eigenaar nog een paar jaar aan het roer. Op deze wijze wordt gefaseerd naar een volledige overdracht toegewerkt. In combinatie met deze pre-exit constructie wordt door MKB Fonds in een groot aantal gevallen nadrukkelijk ingezet om het bedrijf versneld te laten groeien met een actieve buy en build overnamestrategie.

Geen exit-druk

Een buy en build strategie is voor MKB Fonds een handvat om – samen met de zittende directie – met een strategische bril naar de waarde en groeimogelijkheden van het bedrijf te kijken. Wals geeft aan: ‘Vaak hebben ondernemers al en lijstje in hun hoofd, maar is het door de dagelijkse hectiek nooit van gekomen on daar wat mee te doen. Ook vinden ze het moeilijk om te bepalen wat de onderneming waard is of hoe zo’n proces dient te verlopen. Met hun kennis van de markt en onze financiële inbreng en kennis van fusies en overnames kunnen we die plannen nu wél realiseren. Dat geeft een enorme boos aan het bedrijf.’

Het gehele artikel leest u hier.